Ofte stillede spørgsmål
Tøj
Vi sender tøj fra lageret hver dag med GLS. Derfor er din pakke klar i en pakkeshop inden for 1-3 hverdage.
Møbler og boligtilbehør
Møbler og boligtilbehør skal du selv afhente i den butik, hvor varen er på lager. Du kan afhente din vare, når du får en mail om, at din vare er klar til afhentning. Det sker normalt inden for 24 timer.
Fragt koster 49 kroner. Husk, at vi kun sender tøj, og du skal afhente møbler og boligtilbehør i den butik, der står beskrevet under produktet.
Det er nemt og hurtigt at returnere tøj til os. Følg disse 4 trin:
- Benyt vores returportal til registrering. Vælg hvilke produkter der returneres og bestil en returlabel. Returportalen finder du her.
- Pak varerne forsvarligt i den genanvendelige pose, du modtog varerne i eller i anden lignende emballage. Alle returvarer skal være i original og ubrugt stand.
- Sæt den nye returlabel ovenpå den gamle forsendelseslabel, så GLS ikke er i tvivl om leveringsadressen.
- Indlever returpakken hos GLS pakkeshop.
Gem den returkvittering du får af GLS, til du har modtaget din tilbagebetaling.
Vores normale behandlingstid for en retur er 14 dage.
Vær opmærksom på, at prisen for returnering er 49 DKK.
Reklamationsret
I henhold til den danske købelov gives der 2 års reklamationsret på produkter. Reklamation gælder for fejl i materiale og/eller fabrikation.
Reklamation skal meddeles til Røde Kors i rimelig tid efter varens modtagelse. Her anses en måned som rimelig tid, medmindre andet er aftalt.
Reklamationen gælder ikke ved fejl eller skader, der skyldes forkert behandling eller betjening af produktet. Eller ved fejl eller skader, som køber var bekendt med ved køb af varen.
Det er købers ansvar at returnere en vare.
Reklamationer på tøj
Ved reklamation på tøj skal du kontakte os via vores returportal.
OBS har du foretaget et køb før den 7. maj 2025 skal du klikke her.
Hav dit ordrenummer klar. Her kan du også købe en returlabel.
Når vi har godkendt varen som en reklamationsvare, tilbagebetaler vi fragt for levering til dig (49,-) hhv returfragt til os (49,-).
Vi modtager ikke pakker sendt på efterkrav eller leveret til pakkeshop eller pakkeboks.
Reklamationer på møbler og møbeltilbehør:
Ved reklamation på møbler og møbeltilbehør skal du kontakte os på mail: kundeservice@rodekorsgenbrug.dk
Oplys altid oplyse ordrenummer, produkttype og en kort beskrivelse.
Vedhæft kvitteringen for dit køb og et foto af fejlen.
Du vil herefter blive kontaktet for det videre forløb.
Køber returnerer varen til den Røde Kors Butik, hvor varen er købt og afhentet.
Da vi sælger brugt tøj, der er blevet vasket, kan vi ikke garantere, at størrelsesangivelsen ligger inden for en standardskala.
Udvid din søgning
Vi anbefaler, at du udvider din søgning til også at inkludere størrelserne under og over din normale størrelse, da dette kan hjælpe med at finde tøj, der passer bedre.
Tjek for tilpasning
Hold øje med beskrivelser eller mærkater, der indikerer ændringer som "slim fit" eller "oversized". Disse kan give dig en idé om, hvordan tøjet sidder i forhold til din normale pasform.
Overvej stof og materialer
Forskellige materialer krymper eller strækkes forskelligt ved vask. Naturmaterialer som bomuld kan krympe mere end syntetiske stoffer, mens strikvarer kan have tendens til at udvide sig.
Vær åben for tilpasninger
Hvis tøjet næsten passer, men kræver små justeringer, kan en skrædder eller en gør-det-selv-tilpasning give dig den perfekte pasform.
Røde Kors opererer med faste, høje kvalitetskrav til både tøj og møbler. Alle varer håndsorteres og kvalitetstjekkes for fejl og mangler, inden de sættes til salg. Du kan derfor være sikker på, at dit nye fund er i ordentlig stand og at kvaliteten ikke fejler noget. Ofte får vi også helt nye varer ind, som aldrig har været taget i brug.
På alle varer i webshoppen er varens stand angivet.
Og vi er omhyggelige med at tage fotos, der tydeligt viser, hvordan varen ser ud
Derfor er der også billeder af f.eks. fejl, skrammer og pletter så du er 100 % klar over, hvordan varens stand er, inden du køber varen.
Du finder vores handelsbetingelser her.
Når du har bestilt et genbrugsmøbel eller boligtilbehør på vores webshop, får den lokale butik besked om din ordre. Herefter gør din din ordre klar til, at du kan afhente ordren. Du får besked på email eller telefon, når din ordre er klar til afhentning.
Find et kort over butikkerne, hvor du kan afhente din Click & Collect ordre her. Her kan du også se butikkens kontaktoplysninger og åbningstider.
Medbring din ordrebekræftelse enten udprintet eller på telefon, så du kan fremvise denne ved kassen i butikken.
Ved returnering af møbler og boligtilbehør skal du kontakte os via mail på
kundeservice@rodekorsgenbrug.dk
Oplys i overskriften i din mail ordrenr. og dit ønske om at benytte din fortrydelsesret.
Skriv i hvilken Røde Kors butik varen er købt.
Vi kontakter dig for at aftale det videre forløb.
Du kan aflevere alt tøj og tekstiler til vores 2000 tøjcontainere og i vores 260 genbrugsbutikker indenfor deres åbningstid. Se dem alle på kortet her.
Vi tager imod tøj, sko, bælter, tasker, tekstiler og linned – bare smid tøjet til genbrug hos os. Vi modtager ikke beskidt eller vådt tøj.
Dit pæne genbrugstøj passer vi godt på og sælger videre i vores genbrugsbutikker.
Tekstiler og meget slidt tøj sælges videre til genbrug i udlandet. Det tøj, som er i dårligst stand, kan genbruges som tekstilfibre i industriproduktion og blive til nye tekstiler.
Flere af vores genbrugsbutikker handler også med møbler og nips. I de butikker kan du også aflevere interiør, nips, legetøj og bamser.
